معرفی رشته پرستاری

در این مقاله به معرفی رشته پرستاری می پردازیم. حقوق و درآمد رشته پرستاری چقدره؟ بازار کار رشته پرستاری در چند سال آینده خوبه یا بد؟ رتبه لازم برای قبولی در رشته پرستاری چقدره؟ آیا پرستاری بدون کنکور داریم؟ آزمون پرستاری به پزشکی دارم؟ و ………

معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری

پرستاری یک از رشته های علوم پزشکیه و از طریق رشته تجربی و با کسب رتبه لازم میتونید وارد این رشته بشید. طول دوره تحصیل اون در دوره کارشناسی  (لیسانس) 4 ساله. البته میتونید در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا هم ادامه تحصیل بدید.

کار اصلی پرستار در بیمارستان اینه که وضعیت بیمار رو کنترل کنه و طبق دستور پزشک ازش مراقبت کنه. مشخصات بیمار و گزارش پرستاری رو داخل پرونده های پزشکی بنویسه. فشار خون، دمای بدن، نبض، وضعیت تنفسی و علائم حیاتی بیمار رو چک کنه.

طبق دستور پزشک، داروهای بیمار رو سر ساعت بهش بده، تزریقات و گاهی پانسمان ها رو انجام بده. اینا وظایف عمومی همه پرستارهاس. اما هر پرستار با توجه به بخشی که در اونجا کار میکنه یه سری وظایف تخصصی اون بخش رو هم انجام میده. مثل: بخیه زدن، لوله گذاری و ….

مسئول بخش هم یک پرستار باسابقه س که کنترل و نظارت پرستارهای بخش، تنظیم کردن شیفت ها و مسئولیت مشکلات رو برعهده داره.

حقوق و درآمد رشته پرستاری

حقوق و درآمد رشته پرستاری

حقوق یه پرستار تازه کار که در یه بیمارستان دولتی کار میکنه الان حدود 12 تا 16 میلیون تومان در ماهه. و اگر در شرایط خاص و سنگین تر کار کنه میتونی تا 20 میلیون هم برسه. 

کسایی هم که عضو هیئت علمی دانشکده های پرستاری میشن یا در بیمارستان ها سرپرستار و مسئول بخش میشن میتونن تا سقف 20 میلون تومان هم حقوق بگیرن.

بازار کار رشته پرستاری

بازار کار رشته پرستاری​

طرح پرستاری

همه دانشجوهایی که درسشون تموم میشه باید به مدت 2 سال برن طرح. برخلاف تصور عموم، طرح پرستاری اکثرا در شهرهای محروم نیست و میتونید در شهر خودتون و یا یکی از شهرهای نزدیک خودتون طرح رو بگذرونید.

طرح 2 سال طول میکشه. که در این 2 سال کارمند دولت محسوب میشید و فرصت خوبیه برای اینکه مهارت های بالینی رو بیشتر کنید و برای آزمون های استخدامی هم درس بخونید.

بعد از طرح شما چندین راه دارید:

  • اینکه برای آزمون استخدامی درس بخونید و با کسب رتبه لازم به استخدام دولت دربیاید و به صورت دائمی مشغول به کار بشید و حقوق بگیرید.
  • ادامه تحصیل بدید و برای آزمون کارشناسی ارشد درس بخونید.
  • به صورت قرارداد موقتی در بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی دولتی کار کنید.

مزایا، معایب و مشکلات رشته پرستاری

اما این رشته سختی های خودش رو هم داره.

  • شیفت شب هم داره و این برای بعضی از افراد سخته.
  • برخوردت با مریض ها زیاده و باید صبر و حوصله زیادی داشته باشی.
  • باید روابط عمومیت خوب باشه و بتونی با افراد مختلف ارتباط برقرار کنی.
  • تقریبا تموم روزها حتی روزهای تعطیل, عید و … باید بری سر کار.
  • هم از لحاظ مهارت های عملی باید خوب باشی و هم اینکه از لحاظ ذهنی آماده کار در محیط سنگین بیمارستان باشی.

دروس رشته پرستاری

دروس رشته پرستاری​

دانشجوهای پرستاری در ترم 1 و 2 درس های علوم پایه مثل فیزیولوژی و آناتومی رو میخونن و از ترم 3 به بعد شروع می کنن به خوندن درس های اختصاصی رشته پرستاری.

پراتیک

ترم اول یه واحد عملی به اسم پراتیک دارن که مهارت های لازم برای کار در بیمارستان رو روی مولاژ (که ساختاری مثل بدن انسان داره) انجام میدن. مثل رگ گیری، تزریق، بخیه زدن و….

کارآموزی

از ترم دوم واحدهای عملی در بیمارستان شروع میشه. در بیمارستان پوشش و نظم خیلی مهمه. دانشجوها حتما باید روپوش سفید، اتیکت دانشجویی و ظاهر مرتب داشته باشن. برای خانم ها مقنعه مشکی واجبه. 

کارورزی (عرصه)

در ترم 7 و 8 (یک سال آخر) دیگه درس تئوری ندارید و بیشتر باید به صورت عملی در بیمارستان کار کنید و شیفت وایسید. در این یک سال دیگه تقریبا کسی بالا سرتون نیست و خودتون باید بتونید کارهاتون رو انجام بدید. البته اگر کاری رو بلد نباشید میتونید از پرستاریهای قدیمی تر بپرسید.

مهاجرت در رشته پرستاری

مهاجرت در رشته پرستاری​

پرستاری هم مانند فیزیوتراپی یکی از رشته های خوب برای مهاجرته. کشورهای کانادا، استرالیا، انگلیس،ایرلند دانمارک و آمریکا از جمله کشورهای عالی برای مهاجرت هستن.

برای اینکه بتونید مهاجرت کنید به چند تا چیز احتیاج دارید:

یکی اینکه هم زبانتون خوب باشه و هم اینکه مدرت آیلتس در زبان انگلیسی رو بگیرید.

شرط بعدی اینه که حداقل یکی دو سال سابقه کار در ایران رو داشته باشید.

سوم اینکه مدرک Good Standing (نداشتن سابقه قضایی) رو از پلیس ایران بگیرید.

اغلب کشورهای جهان برای جذب پرستاران گواهی دوره تخصصی Registered Nurse رو ازتون میخوان که در این صورت از حقوق مناسب و آینده کاری خوبی برخوردار خواهید بود.

حقوق یک پرستار به سابقه ش، کشور مقصد، و نوع کارش در اون بیمارستان بستگی داره. اما در کل در کشوری مثل استرالیا حقوق ماهانه یک پرستار با ساعت کاری عادی حدود 5 هزار دلاره (150 میلیون تومان). و در کشوری مثل انگلیس حقوق ماهانه از 2 هزار پوند تا 5 هزار پوند متغییره.

شهریه دانشگاه آزاد و پردیس رشته پرستاری

کاملا متغییره اما دو تا قانون داره:

در شهرهای بزرگ و دانشگاه های برتر شهریه بیشتره. مثلا در شهرستان ها از 8 تومن شروع میشه و در شهرهای بزرگ از 10 تومن.

به تدریج شهریه هر سال بیشتر میشه. مثلا شاید در سال اول 10تومن شهریه بدید اما در سال دوم 11 تومن.

رشته پرستاری بدون کنکور

تا این لحظه در کشور ما رشته پرستاری بدون کنکور نداریم (نه آزاد و نه سراسری) و شما اگر بخواید وارد این رشته بشید حتما باید کنکور بدید و بتونید رتبه ی لازم برای قبولی رو کسب کنید.

اما اگر خیلی به این رشته علاقه داشته باشید میتونید در کشورهای دیگه و با پرداخت هزینه، در این رشته درس بخونید.

پرستاری به پزشکی

در هر سال دانشگاه تهران یک آزمون برگزار میکنه به اسم “لیسانس به پزشکی”.  که تموم کسایی که مدرک لیسانس رشته های مامایی، پرستاری، اتاق عمل و … رو دارن میتونن در اون شرکت کنن. و اگر قبول شدن میتونن وارد رشته پزشکی بشن.

حداکثر سن برای شرکت در این آزمون 25 سال هستش و معدل دوران لیسانس شما باید بیشتر از 16 باشه.

 هر سال نزدیک 1000 نفر در این آزمون شرکت میکنن در حالی که ظرفیت قبولی حدود 20 نفره. پس مشخصه که قبولی در این آزمون دشواره و باید برای این آزمون خوب درس بخونید و با آمادگی کامل برید سر جلسه.

درصد و رتبه لازم برای قبولی رشته پرستاری

بسیار متغییره. و هم با رتبه ای حدود 2000 میشه پرستاری خوند و هم 20000. 

آمار قبولی در شهرها و دانشگاه های مختلف رو از سایت قلمچی میتونید ببینید.

رشته فیزیوتراپی
رشته ها
بهزاد خادمی

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی رشته فیزیوتراپی در حال حاضر یکی از محبوب ترین رشته ها در بین دانش آموزان رشته تجربیه. ما در این مقاله به معرفی

ادامه مطلب »

ثبت‌نام مشاوره

مشاور تحصیلی یازدهم تجربی رکن اصلی برای پیشرفت در سال دهم و یازدهم برنامه‌ریزی و شناخت مسیر صحیحه. اگر به دنبال مشاور تحصیلی یازدهم تجربی

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
خوشحال میشم اگه نظرت رو برام کامنت کنی :)x