معرفی رشته پزشکی

در این مقاله به معرفی رشته پزشکی می پردازیم و به سوالات زیر پاسخ میدیم:

رشته پزشکی چند سال طول میکشه؟ آیا میشه پزشکی رو زودتر تموم کرد؟ رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟ بازار کار رشته پزشکی چطوره؟ معایب و مشکلات رشته پزشکی؟ حقوق دانشجویان پزشکی چقدره؟ بهترین تخصص های رشته پزشکی کدوما هستن؟ پزشکی عمومی چند ساله؟

معرفی رشته پزشکی

رشته پزشکی چند سال طول میکشه؟

رشته پزشکی چند سال طول میکشه؟

طول دوره پزشکی عمومی ١٣ ترمه (میشه ۶ سال و نیم)
بعد از این دوران، پزشکان عمومی باید به مدت ٢ سال در مناطق محروم مشغول به فعالیت بشن. و بعد از اون میتونن در آزمون دستیاری (تخصص پزشکی) شرکت کنن. و در صورت کسب نمره قبولی، انتخاب رشته کنن و وارد تخصص دلخواهشون بشن.
طول دوره تخصص در اکثر رشته ها ۴ ساله (اطفال ٣ ساله، جراحی مغز و اعصاب، جراحی توراکس و جراحی قلب ۵ ساله). بعد از کسب مدرک تخصص هم، پزشکا باید ٢ سال برن طرح مناطق محروم. و بعد از اون میتونن به عنوان متخصص کار کنن یا اینکه برای ادامه تحصیل مقطع فوق تخصص در آزمون شرکت کنن.
طول دوره فوق تخصص هم ٢ سال هستش.

آیا میشه پزشکی رو زودتر تموم کرد؟

طول دوره پزشکی عمومی ١٣ ترمه. و با اینکه اکثر دانشجوها در ترم های اول میخوان که زودتر این رشته رو تموم کنن اما چیزی که ما می‌بینیم اینه که اکثرا چند ترم بیشتر هم براشون طول میکشه تا تمومش کنن.
این بخاطر اینه که درس های این رشته سنگینه و طول دوران تحصیلش هم طولانیه و یه اشتباه کوچک باعث میشه که یک ترم عقب بیفتید.

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

هر فرد که وارد رشته پزشکی بشه در نهایت میتونه مدرکش رو بگیره. اما در کل برای اینکه بتونید پزشک بهتری بشید لازمه که یک سری توانایی ها رو داشته باشید.
ارتباط عمومی قوی داشته باشید: هر پزشک هر چقدر هم که باسواد باشه باید توانایی برقراری ارتباط خوب با بیمار و جلب اعتماد اون رو داشته باشه تا بیمار پروسه درمان خودش رو به پزشک بسپره.
توانایی مدیریت داشته باشه: هر پزشک مدیر بخش مربوط به خودش در بیمارستان هستش و پرستارها و سایر پرسنل، دستوراتی رو که پزشک میگه اجرا میکنن. پس لازمه که یک پزشک بتونه بخش رو به خوبی مدیریت کنه تا کارها به درستی انجام بشن.
از حمایت مالی برخوردار باشه: دانشجوهای پزشکی در دوران تحصیلشون حقوق دریافت نمیکنن. پس لازمه که یا خونواده حمایتشون کنه یا اینکه خودش به فکر کسب درآمد باشه. در حال حاضر اکثر دانشجوهای پزشکی با کارهایی مثل مشاوره و تدریس در زمینه کنکور، خرج خودشون رو تامین میکنن.

بازار کار رشته پزشکی

بازار کار رشته پزشکی

 

بازار کار رشته پزشکی تا چند سال گذشته بسیار عالی بود و تمام پزشکا به راحتی مشغول به کار میشدن.
اما در چند سال گذشته به علت افزایش ظرفیت پزشکی و عدم مدیریت صحیح و نابرابری در حقوق پزشکان مختلف، بازار کار این شغل افت کرده و همین باعث شده که بسیاری از پزشکان قصد مهاجرت به خارج از کشور داشته باشن.
اما با همه ی این مشکلات همچنان بازار کار پزشکی از بسیاری از رشته های دیگه بهتره و با یکم تلاش بیشتر میشه جزو بهترین های این رشته شد و مشغول به فعالیت شد.

معایب و مشکلات رشته پزشکی

معایب و مشکلات رشته پزشکی

علی رغم تمام مزیت ها، رشته پزشکی معایب مربوط به خودش رو هم داره:

طول دوره تحصیلش طولانیه.
در دوران تحصیل، درآمد خاصی نخواهد داشت.
به دلیل افزایش طرفیت این رشته و نبود امکانات لازم برای تربیت دانشجویان، آموزش بسیار ضعیف شده و افت عملکرد دانشجوها رو شاهد هستیم.
سیستم آموزش پزشکی در کشور مربوط به ٣٠ سال پیش هستش و از این لحاظ نسبت به بقیه ی کشورها بسیار عقبیم
در چند سال گذشته، یک موج “پزشک ستیزی” در کشور راه افتاده. دولت هم با وارد کردن طب سنتی به رشته پزشکی، در حال تضعیف کردن سواد پزشکان شده.
میزان دخالت نهاد های غیرمربوط به رشته پزشکی بسیار زیاد شده.

حقوق دانشجویان پزشکی

دانشجویان دوره پزشکی عمومی در ١٠ ترم اول، حقوقی دریافت نمیکنن. اما از ترم ١١ تا ١٣ ماهانه حقوقی حدود ٣ میلیون تومان میگیرن.
دانشجویان دوره تخصص هم حقوقشون 11 تا 16 میلیون تومان در ماه هستش.

تخصص های رشته پزشکی

تخصص های رشته پزشکی

بعد از پایان دوره پزشکی عمومی و سپری کردن ٢ سال طرح مناطق محروم، پزشکا میتونن در آزمون پذیرش دستیاری (تخصص پزشکی) شرکت کنن و بر اساس رتبه شون، انتخاب رشته کنن و وارد تخصص دلخواهشون بشن.
رشته پزشکی تخصص های بسیار زیادی داره که اگه بخوایم بر حسب محبوبیت اونها رو دسته بندی کنیم:
دسته اول (محبوب ترین ها) : رادیولوژی / چشم پزشکی / پوست / گوش و حلق و بینی 
دسته دوم:قلب / طب فیزیکی / اورولوژی / پاتولوژی / ارتوپدی 
دسته چهارم: داخلی / اطفال / زنان / جراحی
دسته پنجم: طب اورژانس / عفونی / بیهوشی

در کل، رشته هایی محبوب ترن که : برخورد کمتری با بیمار دارن، شیفت های شبانه شون کمه، و دوران دانشجوییشون راحت تره.

ترتیب درجات پزشکی

ترتیب درجات پزشکی

به این صورت هستش که:
پزشکی عمومی: ۶.۵ سال
طرح مناطق محروم: ٢ سال
آزمون دستیاری: ١ سال
دستیاری تخصص: ۴ سال
طرح مناطق محروم (دوره تخصص): ٢ سال
فوق تخصص: ٢ سال
فلوشیپ: ٢ سال

پزشکی عمومی چند ساله؟

پزشکی عمومی چند ساله؟

پزشکی عمومی در ایران به ۴ مرحله تقسیم میشه :

علوم پایه : ٢ سال
آغاز دوران دانشجویی پزشکی هستش 👩‍🎓 در این دوره اکثر دانشجوها سرگردانن 😵‍💫 و کسی هم نیست که راهنماییشون کنه؛ یکی خوب درس خوندن رو ادامه میده، یکی میره سراغ تفریح، یکی افسردگی میگیره و…. خلاصه که هر کسی وارد یه فاز جدید میشه 🤖
درس هاش خیلی متنوع و زیادن ولی تقریبا همون درس های دبیرستان مخصوصا زیست رو با جزئیات بیشتری میخونید. مثلا گردش خون رو در ١۵٠ صفحه کامل میخونید. البته خوشبختانه دیگه ریاضی و فیزیک ندارید 😻
درس هاش شامل : آناتومی، فیزیولوژی، معارف اسلامی، زبان و… هستش. که ٩٠% این درس ها هیچ جا به دردتون نمیخورن و اگه هیچی هم ازشون یاد نگیرید مهم نیست 🙌
اساتید شما در این دوره پزشک نیستن: بلکه لیسانس یا دکترای رشته هایی مثل بیوشیمی، آزمایشگاه و… دارن.
توصیه ی شخصیم اینه که در این دو سال خیلی به خودتون فشار نیارید ⛔️ در حد نمره ی ١۵ بخونید و بقیه ی تایمتون رو به تفریح، خونواده، دوستان و هر کاری که دوست دارید اختصاص بدید. چون در سال های بعدی، فرصت زیادی برای تفریح ندارید.
راستی تو این دوره کتاب نخرید❗. فقط جزوه ی اساتید رو بخونید.
در پایان این ٢ سال، یه آزمون کشوری شبیه کنکور برگزار میشه 📝 که از ٢٠٠ سوال باید حداقل ٨٠ سوال رو صحیح پاسخ بدید. آزمون سختی نیست و با یه ماه درس خوندن نمره ی بالای ١٠٠ میگیرید.

🔸فیزیوپات : ١ سال
از این دوره، دیگه باید وارد فاز درس خوندن بشید. کم کم با انواع بیماری ها آشنا میشید، داروها رو می‌شناسید و اصلاحات پزشکی به گوشتون میخوره 🧠🫁🫀
اساتید شما در این دوره پزشک های متخصص و فوق تخصص هستن 👨⚕
اینم یه گوشه یادداشت کنید که اگر دانشجو شدید به دردتون میخوره. تدریس ٩٩% اساتید دانشگاه های شهرستان ها در این دوره به درد نمیخوره. به جاش از کلیپ های آموزشی اساتید دانشگاه های برتر مثل دانشگاه تهران استفاده کنید 🧑‍💻

🔸استاجری : ٢ سال
و ورووووود دانشجویان پزشکی به بیمارستان …… 🧑⚕👩⚕
در اول این دوره به شما یاد میدن که چطوری با مریض ها صحبت کنید و ازشون شرح حال بگیرید 🩺🩺
در دوره ی استاجری شما مسئولیت درمان بیمار رو برعهده ندارید ولی نظاره گر هستید. میتونید به همه جای بیمارستان سرک بشید و همه چی یاد بگیرید 🚶
روال کاریش هم اینجوریه که هر ماه وارد یه بخش و بیمارستان جدید میشید 🏨🏨 : جراحی، داخلی، اطفال، روانپزشکی، زنان و زایمان و…
برنامه ی روزانه تون هم اینجوریه که :
صبح ها از ساعت ٨ تا ٩ در کلاس مورنینگ شرکت میکنید (کلاسی که اساتید و دانشجوهای دوره تخصص در مورد مریض های جدید صحبت میکنن)، بعدش میرید توی بخش و از مریض ها شرح حال میگیرید. حدود ساعت ١٠ اساتید وارد بخش میشن و راند آموزشی رو در کنار تخت هر بیمار برگزار میکنن 🥼

از استاجر میخوان که مریض رو معرفی کنه، بعدش در مورد تشخیص بیماری، آزمایشات و نحوه ی درمان اون صحبت میکنن.
بعدش ساعت ١١ اینا همراه با استاد میرید درمانگاه. و بیمارهای درمانگاه رو ویزیت می کنید 💊💊
ساعت ١٢:٣٠ هم که کارتون تمومه و میرید خوابگاه.
بعد از ظهر هم یه استراحت می کنید 😴😴 و بعدش در مورد مریض های اون روز و بیماری های شایع هر بخش مطالعه می کنید. چون در پایان هر بخش، ازتون امتحان میگیرن که باید در اون نمره ی قبولی کسب کنید و وارد بخش بعدی بشید.
در پایان این ٢ سال یه آزمون تحت عنوان “پیش کارورزی” برگزار میشه که باید در اون نمره ی قبولی کسب کنید تا بتونید وارد مرحله ی بعدی (اینترنی) بشید.

🔸اینترنی : ١.۵ سال
اینجا شما دیگه یه جوجه پزشک محسوب میشید، بهتون مسئولیت میدن و سرتون شلوغه 😬😬
قبل از ظهرها که کارتون مثل دوران استاجریه(یعنی مورنینگ، راند آموزشی، درمانگاه) اما بعد از ظهر و شب ها اکثرا کشیک هستید؛ یعنی باید در بیمارستان بمونید.
وظیفه ی اصلیتون اینه که به عنوان اولین نفر، بیمار جدید رو ویزیت کنید، ازش شرح حال بگیرید، تا حدودی بیماریش رو تشخیص بدید. بعدش رزیدنت مسئول بخش (دانشجوی دوره تخصص) میاد و ازتون میخواد بیمار رو معرفی کنید. بعدش با هم در مورد تشخیص و درمان تصمیم می گیرید 🩻🔬🩹🧫
هر بیمار جدیدی که میاد، این پروسه رو براش انجام میدید و فردا صبح در مورنینگ، با اساتید در مورد بیمارای جدید صحبت می کنید و از تصمیمات خودتون در مورد اون بیمار دفاع می کنید ⚔
در بعضی از بخش ها رزیدنت حضور نداره، درنتیجه مسئولیت ١٠٠ درصدی تشخیص و درمان، برعهده ی شما خواهد بود 🥸

بعد از پایان اینترنی، شما رسما یک پزشک عمومی میشید 👨‍⚕ اما فعلا نمی‌تونید برای خودتون کار کنید. بلکه باید به مدت ٢ سال برید طرح. حالا طرح یعنی چی؟
یعنی اینکه باید برید یه شهرستان محروم و اونجا مشغول به طبابت بشید (در اورژانس، درمانگاه ها، خانه ی بهداشت و…..)
در طول دوره ی طرح، خانم دکترها حقوق ماهانه حدود 30 میلیون در ماه میگیرن. اما آقایون حقوق کمی (حدود 8 تومن 🤌) میگیرن چون جزو دوره ی سربازیشون محسوب میشه 👮‍♂ ولی اگه از سربازی معاف باشید، حقوقتون با خانم دکترها فرقی نداره
دوران طرح در کل دوران سختیه. چون هم کم تجربه اید، و هم اینکه اکثر شهرهای محروم، احترام زیادی برای پزشک عمومی قائل نیستن.
اما بعد از طرح، شما ٣ تا انتخاب دارید :
🔹مهاجرت
🔹 دایر کردن مطب و انجام کارهای زیبایی مثل بوتاکس و…
🔹ادامه تحصیل و تخصص گرفتن

✅ مهاجرت
با اینکه در طول سال های اخیر ، دولت در مسیر مهاجرت سنگ اندازی کرده و هزینه ها رو افزایش داده، اما همچنان حدود ٨٠% پزشکان به مهاجرت علاقه دارن ✈️✈️
هزینه های مهاجرت در این چند سال افزایش پیدا کرده 💸💸 حدود 1 میلیارد که همینجا باید هزینه کنید، و 1 میلیارد هم برای اونور لازم دارید. اما بعدش راحت میشید. چون اگه ادامه تحصیل بدید دولت هر کشور بهتون حقوق خوبی میده 🤓
تقریبا با مدرک پزشکی از همه ی دانشگاه های ایران میشه مهاجرت کرد. اکثر کشورها هم کمبود پزشک دارن و شما گزینه های زیادی برای مهاجرت دارید. فقط باید زبان اون کشور رو یاد بگیرید و در آزمون های ورودی قبول بشید 🪪

✅مطب و کارهای زیبایی
متأسفانه، اکثر پزشک های عمومی در چندسال گذشته وارد این مسیر شدن؛ چون پول خوبی توشه. چند ماه میرن دوره های مختلف لیزر، بوتاکس و…. رو میگذرونن. بعدش شروع می‌کنن به کارهای زیبایی 🎎
چون این حرفه، نیازی به سواد خاصی نداره و حتی یه آرایشگر هم میتونه انجامش بده؛ باعث شده که دانشجوهای پزشکی در دوران تحصیل زیاد درس نخونن و از همون اول به فکر اینجور کارها باشن.
به شخصه این جور مشاغل رو مناسب یه پزشک نمیدونم و معتقدم ضربه ی سختی به آموزش پزشکی در ایران زده 🧨

✅ ادامه تحصیل و تخصص گرفتن
تقریبا سخت ترین راهه 🧗‍♂ زمانی که طرح شما تموم شد، میتونید برای تخصص گرفتن اقدام کنید. راهش هم اینطوریه که یه سال میشینید درس میخونید (همون درس هایی که در ٧ سال دانشجویی خوندید) و بعدش در یه آزمون شبیه کنکور (بهش میگن آزمون دستیاری) شرکت می کنید. بعدش مثل کنکور بهتون رتبه میدن و با اون رتبه، انتخاب رشته می کنید 🥇🥈🥉
طبیعتا هر چی رتبه تون بهتر باشه، در رشته و دانشگاه بهتری قبول میشید.
محبوب ترین رشته ها 🔥: رادیولوژی، چشم پزشکی و پوست هستن. در حالی که رشته هایی مثل طب اورژانس، عفونی و… با استقبال کمی مواجه میشن : طوری که در بعضی سال ها، ظرفیتشون خالی می مونه و کسی وارد اونها نمیشه.
بعد از اینکه در یه رشته و دانشگاه قبول شدید، دانشجوی اون تخصص میشید که بهتون میگن رزیدنت.
دوران رزیدنتی اکثرا ۴ ساله. سختی و آسونیش به رشته تون بستگی داره. مثلا رزیدنتی رادیولوژی آسونه 🩻 و سخت ترین کارتون، برداشتن یه خودکاره 🖋 در حالی که رزیدنت های جراحی و ارتوپدی صبح تا شب توی اتاق عملن و کشیک های سنگینی دارن 🌚
(در پست های بعدی به طور مفصل در مورد تخصص های مختلف صحبت میکنم)
در دوران رزیدنتی حقوق هم دارید. ماهانه 12 الی 16 تومن.
بعد از دوران رزیدنتی، شما دیگه متخصص محسوب میشید. و میتونید برای خودتون مطب بزنید و در بیمارستان ها هم کار کنید 🏥
درآمد یه متخصص متغییره و به هزار عامل بستگی داره. ولی به طور کلی از ماهانه 40 میلیون در بیمارستان های عمومی شروع میشه. اما اگر مطب بزنید و یا توی بیمارستان خصوصی کار کنید و کارتون درست باشه، بیشتر از این حرفا در میارید.
راستی اکثر کشورها مثل آمریکا 🇺🇸 ، مدرک تخصص در ایران رو قبول ندارن و چه متخصص باشید چه یه پزشک عمومی، از دید اونها یکیه. پس اگه قصد مهاجرت دارید، بهتره بعد از گرفتن مدرک پزشک عمومی مهاجرت کنید و تخصص رو در خارج از کشور بخونید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرعلی زاهدی پور
امیرعلی زاهدی پور

عالی😁

1
0
خوشحال میشم اگه نظرت رو برام کامنت کنی :)x