روش مطالعه عربی برای کنکور

درس عربی در کنکور

درس عربی در کنکور تمامی رشته ها دارای 25 تست است که داوطلب 20 دقیقه زمان دارد که به این سوال ها پاسخ دهد.

این درس دارای ضریب 2 می باشد که به همراه درس زبان انگلیسی دارای کمترین ضریب در بین دروس است. اما میانگین رتبه های برتر در این درس بالاست. در نتیجه برای کسب رتبه ی خوب در کنکور لازم است که توجه ویژه ای به این درس داشته باشید.

سوالات این درس به صورت پایه به پایه قابل تفکیک نیستند; بلکه به صورت موضوعی و در 3 مبحث تقسیم بندی می شوند:

ترجمه و تعریب: 9 سوال

که معادل 36% عربی است. در این سوالات یک متن عربی در روی سوال قرار دارد و در گزینه ها نیز ترجمه ی آن متن قرار دارد که شما باید صحیح ترین ترجمه را انتخاب کنید. برای پاسخگویی به تست های این بخش هم باید بر معنی لغات و هم قواعد عربی مسلط باشید.

درک مطلب: 8 سوال

یک متن بلند عربی داده می شود که داوطلب باید آن را مطالعه کند. سپس بر اساس آن متن، تست هایی مطرح می شود که باید داوطلب به آنها پاسخ دهد. 4 تست مستقیما به متن مربوط می شود، مانند: موضوع اصلی متن، جزئیات مربوط به متن، برداشت مفهومی از متن و …. .

4 تست نیز به طور غیرمستقیم مربوط به متن می شوند. مانند: حرکت گذاری یک جمله از متن، تحلیل الصرفی یک کلمه موجود در متن و ….

قواعد: 8 تست

معادل 36% عربی است. که اکثرا مربوط به قواعد سال دوازدهم می باشد. قواعد پرتکرار در سال های اخیر: استثنا، حال، انواع مفعول، فعال ناقصه و … بوده اند.

عربی: درس دو قطبی

نکته ی جالبی که در مورد عربی وجود دارد این است که پراکندگی درصدهای داوطلبان در این درس زیاد است. مثلا تعداد زیادی از دواطلبان وجود دارند که رتبه ی زیر 1000 کسب می کنند اما عربی آنها از 50% کمتر است.

هم چنین داوطلبانی وجود دارند که درصدهای آنها در سایر دروس به 20% هم نمی رسد اما در عربی به درصدهای بالا رسیده اند. اما دلیل این پراکندگی درصد چیست؟؟

به  این دلیل است که عربی در ابتدا درس دشواری به نظر می رسد و تمام مطالب آن به هم مربوط می باشد. بنابراین آموختن روش صحیح مطالعه و اینکه از کجا باید شروع کنیم، دشوار است. اما اگر داوطلبی این روش ها را فرا بگیرد و به طور منظم مطالعه کند; متوجه می شود که این درس خیلی هم دشوار نیست و می توان در آن درصد خوبی کسب کرد.

علاوه بر این سوالات درس عربی در کنکور سراسری از الگوی خاصی پیروی می کنند و سال هاست که سبک سوالات این درس تغییری نداشته است. و دانش آموزان صرفا با یادگیری تست های کنکورهای سالیان اخیر میتواند در این درس موفق شوند.

روش مطالعه عربی برای کنکور

روش مطالعه عربی برای کنکور

چقدر برای عربی وقت بگذاریم؟

دانش آموزان کنکوری باید به صورت یک روز در میان و هر بار حداقل 1.5 ساعت برای عربی تایم درنظر بگیرند.

دانش اموزان دهم و یازدهم می توانند 2 بار در هفته و هر بار  1.5 ساعت از برنامه خود را به عربی اختصاص دهند.

عربی من صفره. از کجا شروع کنم؟

مهم نیست که دانش آموز چه پایه ای هستید. شما باید عربی را از پایه و بر اساس ترتیب صحیح فرا بگیرید. متاسفانه کتاب های درسی عربی نظام جدید در این مورد خوب عمل نکرده اند و دانش آموزان را با سردرگمی مواجح می کنند. حتی بسیاری از کتاب های کمک درسی نیز این مشکل را دارند.

توصیه ی ما این است که یا خودتان ترتیب صحیح مطالعه را فرا بگیرید یا از منابع مناسب مانند کتاب عربی موضوعی گاج و یا جزوه های استاد فلاح استفاده کنید.

ترتیب صحیح قواعد عربی

مهم‌ترین نکته در روش مطالعه عربی برای کنکور این است که ترتیب صحیح مطالعه قواعد را یاد بگیرید و طبق آن پیش بروید. ما این قواعد را در 3 مرحله تقسیم بندی کرده‌ایم و اگر بتوانید این مراحل را در 3 ماه به ترتیب طی کنید دیگر مشکلی با درس عربی نخواهید داشت:

مرحله اول

  • صرف افعال (ماضی / مضارع / امر) 
  • ترجمه‌ی افعال (التزامی و … )  
  • ضمایر (منفصل و متصل)

مرحله دوم

  • جمله اسمیه و فعلیه
  • موصوف و صفت
  • مضافه و مضاف الیه

مرحله سوم

  • نکره و معرفه
  • فعل معلوم و مجهول

کافی است که 3 ماه به صورت منظم برای عربی وقت بگذارید و این قواعد پایه را (از هر منبعی که حس می کنید برای شما بهتر است) یاد بگیرید و به تعداد کافی برای آنها تست بزنید. بعد از آن درک سایر قواعد و مبحث عربی برای شما بسیار آسان خواهد بود; زیرا شما می توانید به راحتی زبان عربی را درک کنید.

پاسخ به چند پرسش مهم در مورد روش مطالعه عربی برای کنکور

من هیچی از عربی بلد نیستم. یه جایی تبلیغ دیدم که در 5 روز به دانش آموز یاد میدن که بدون مطالعه قواعد عربی تست های ترجمه رو بزنه. آیا این واقعیت داره؟؟

قطعا خیر. برای پاسخ دهی به تست های ترجمه شما باید بر قواعد پایه عربی مسلط باشید و این نیازمند مطالعه منظم و تست زنی زیاد است.

من استعداد عربی ندارم. چیکار کنم؟

چیزی به نام استعداد عربی در کنکور وجود ندارد. زیرا قرار نیست که شما زبان عربی را یاد بگیرید; فقط باید یاد بگیرید که چگونه تست عربی بزنید. و این دو قضیه کاملا از هم جداست.

اگر این طور نبود باید همه دانش آموزان عرب زبان جنوب کشور، عربی را 100 میزدن. پس زبان عربی از درس عربی جداست.

درس عربی نیز مانند درس های دیگر است و برای پاسخ دهی به سوالات آن به تلاش و تمرین احتیاج دارید نه استعداد.

میشه برای عربی از کلیپ آموزشی استفاده کنیم؟

بله. اگر درسنامه کتاب را متوجه نمی شوید از کلیپ آموزشی استفاده کنید. فقط لازم است چند نکته را رعایت کنید. اینکه:

  • از دبیرانی استفاده کنید که عربی را به صورت مفهومی آموزش می دهند (نه به صورت تکنیک های عجیب و غریب،حل تست در 10 ثانیه! و …..)
  • در حین مشاهده فیلم برای خود جزوه بنویسید تا برای مرور از آن استفاده کنید.
  • بعد از کلیپ دیدن، به مقدار کافی تست بزنید تا آن مطلب در ذهنتان تثبیت شود.

چیکار کنیم عربی مون به 100% برسه؟

برای افزایش درصد عربی می توان از تکنیک باکس شبانه استفاده کرد. به این صورت که بعد از یادگیری قواعد پایه عربی، هر شب چند تست ترجمه و یک درک مطلب حل کنید و در این کار استمرار داشته باشید. بعد از چندین ماه درصد شما در درس عربی از 80% فراتر خواهد رفت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nasa
nasa

very goooooooooood tnx

1
0
خوشحال میشم اگه نظرت رو برام کامنت کنی :)x