رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی در حال حاضر یکی از محبوب ترین رشته ها در بین دانش آموزان رشته تجربیه. ما در این مقاله به معرفی این رشته می پردازیم، رتبه کنکور لازم برای قبولی در این رشته رو معرفی می کنیم، درآمد و بازار کار اون رو بررسی می کنیم، به مزایا و معایب اون می پردازیم و به طور مفصل در مورد رشته فیزیوتراپی صحبت می کنیم.

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته های پیراپزشکیه که از راه رشته تجربی و پس از کنکور سراسری میتونید در دانشگاه وارد این رشته بشید. طول دوره تحصیل در دانشگاه 4 سال هستش و پس از اینکه مدرک کارشناسی (لیسانس) این رشته رو کسب کردین میتونید وارد بازار کار بشید.

البته میتونید در مقطع های کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکترا هم ادامه تحصیل بدید. که بیشتر به درد کارهای تحقیقاتی و شغل های دانشگاهی میخوره و برای اینکه بتونید وارد بازار کار بشید همون مدرک لیسانس کافیه.

درآمد رشته فیزیوتراپی

درآمد رشته فیزیوتراپی

درآمدی که میتونید از راه این رشته کسب کنید متغیره. اما به طور کلی میتونید از 2 راه کسب درآمد کنید:

  • در یک کلینیک به عنوان کارشناس فیزیوتراپی کار کنید و درآمد ماهیانه حداقل 15 میلیون تومان داشته باشید.
  • خودتون کلینیک تاسیس کنید (که البته نیاز به سرمایه گذاری خوبی داره) اما میتونه درآمد های بیشتر از 100 میلیون تومان در ماه رو برای شما به دنبال داشته باشه.

بازار کار رشته فیزیوتراپی

بازار کار رشته فیزیوتراپی

در حال حاضر یکی از بهترین بازار کارها رو داره. چون ظرفیت رشته فیزیوتراپی در دانشگاه ها کمه و بازار کار این رشته همچنان خوبه. 

همچنین در شهرهای مختلف، کمبود کلینیک فیزیوتراپی داریم و با توجه به افزایش میانگین سنی جامعه و پیرشدن جمعیت، این نیاز به مراکز فیزیوتراپی بیشتر میشه. بازار کار در حدی مناسبه که حتی بسیاری از دانشجوها این رشته در طول دوران تحصیلیشون میتونن در کلینیک ها کار کنن و درآمد داشته باشن.

به عنوان یک فیزیوتراپ میتونید در محیط های مختلفی مثل کلینیک ها، مراکز توانبخشی، باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی و ….. کار کنید.

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی

 کسی میتونه در فیزیوتراپی موفق بشه که علاقه زیادی به این کار داشته باشه. به هر حال شرایط کاری این شغل با سایر رشته ای پزشکی متفاوته. در این شغل شما با افراد سالمند، ناتوان و آسیب دیده رو در رو میشید. بنابراین باید صبر و حوصله و علاقه زیادی داشته باشید و بتونید با این افراد ارتباط خوبی برقرار کنید.

یکی از مزیت های این رشته اینه که بهبود تدریجی بیمار رو می بینید و زمانی که می بینید که یک بیمار توسط شما به زندگی سالم و عادیش برمیگرده و بهبود پیدا میکنه، حس خیلی خوبی به شما دست میده و انگیزه شما رو در این شغل بیشتر میکنه.

به همین خاطر، فیزیوتراپی در جامعه شغل محبوبیه و اکثر مردم نگاه مثبتی به این شغل دارند.

اما اگر شخصیت شلوغ، ناآرام، عصبی یا بی حوصله دارید بهتره که وارد این رشته نشید چون به احتمال زیاد دچار مشکل میشید.

رشته فیزیوتراپی برای خانم ها

رشته فیزیوتراپی برای خانم ها

نیاز کشور به فیزیوتراپیست خانم زیاده. با توجه به مسائل مذهبی در کشور ما، اکثر خانواده هایی که مریض خانم دارن قبول نمی کنن که یه فیزیوتراپ آقا اون رو درمان کنه. و با توجه به اینکه در سال های اخیر، ظرفیت این رشته برای خانم ها کم بوده، با کمبود فیزیوتراپیست خانم مواجه هستیم.

در کل فیزیوتراپی برای خانم ها هم شغل مناسبیه. چون کار یک فیزیوتراپ با روحیات خانم ها سازگاره و میتونن در این رشته به موفقیت برسن. 

دروس رشته فیزیوتراپی

دروس رشته فیزیوتراپی

دروس مختلفی داره اما در کل به 2 دسته تقسیم میشه:

  • دروس عمومی: شامل ادبیات، اخلاق اسلامی، زبان عمومی و …..
  • دروس تخصصی: شامل آناتومی، فیزیولوژی، اصول فیزیوتراپی، کینزیولوژی، ماساژ و ……

اساس و پایه فیزیوتراپی، درس آناتومیه. که در اون در مورد ساختار بدن، استخوان و عضلات، رگ ها و اعصاب و …. بحث میشه. کسی که میخواد یه فیزیوتراپ خوب بشه، باید سعی کنه آناتومی بدن انسان رو به خوبی یاد بگیره و در اون به تبحر برسه.

مهاجرت در رشته فیزیوتراپی

مهاجرت در رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی هم مثل پرستاری یکی از رشته هاییه که میتونید بعد از فارغ التحصیلی با مدرکش به کشور های مختلفی مهاجرت کنید. البته سختی های خودش رو هم داره: باید زبان انگلیسیتون رو تقویت کنید، مدرکتون رو معادل سازی و ترجمه کنید و برای شروع کار و زندگی در کشور مقصد هم به اندازه خرج یک سال پول داشته باشید.

استرالیا، کانادا و آمریکا جزو بهترین گزینه ها برای مهاجرت هستند که درآمد سالیانه یک فیزیوتراپ در اونها بین 60,000 تا 100,000 دلاره (حدود 2,3 میلیارد تومن)

رتبه لازم برای قبولی در رشته فیزیوتراپی

رتبه لازم برای قبولی در رشته فیزیوتراپی

برای هر شهر و دانشگاه متفاوته. ما در اینجا رتبه لازم برای قبولی در هر دانشگاه رو بر اساس نتایج کنکور 1400 معرفی می کنیم:

  • دانشگاه تهران:     2500 منطقه یک / 4000 منطقه دو / 3000 منطقه سه 
  • دانشگاه شیراز:     3000 منطقه یک / 5000 منطقه دو / 3500 منطقه سه
  • دانشگاه مشهد:    27000 منطقه یک / 4500 منطقه دو / 3000 منطقه سه
  • دانشگاه تبریز:      3000 منطقه یک / 4500 منطقه دو / 2650 منطقه سه 
  • دانشگاه اهواز:      4000 منطقه یک / 5000 منطقه دو / 4500 منطقه سه
  • دانشگاه رشت:      2600 منطقه 1 / 3700 منطقه دو / 3000 منطقه سه
  • دانشگاه سمنان:    2800 منطقه یک / 4200 منطقه دو / 3100 منطقه سه
  • دانشگاه کرمانشاه: 2500 منطقه یک / 4300 منطقه دو / 3000 منطقه سه
  • دانشگاه کرمان:    2900 منطقه یک / 4500 منطقه دو / 3800 منطقه سه
  • دانشگاه زاهدان:   3200 منطقه 1 / 4800 منطقه دو / 3500 منطقه سه
رشته فیزیوتراپی
رشته ها
بهزاد خادمی

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی رشته فیزیوتراپی در حال حاضر یکی از محبوب ترین رشته ها در بین دانش آموزان رشته تجربیه. ما در این مقاله به معرفی

ادامه مطلب »

ثبت‌نام مشاوره

مشاور تحصیلی یازدهم تجربی رکن اصلی برای پیشرفت در سال دهم و یازدهم برنامه‌ریزی و شناخت مسیر صحیحه. اگر به دنبال مشاور تحصیلی یازدهم تجربی

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
خوشحال میشم اگه نظرت رو برام کامنت کنی :)x