نکته نویسی زیست چیست؟

زیست مهم‌ترین درس مربوط به رشته‌ی تجربی است و دانش‌آموزان با کسب درصد بالا در آن می‌توانند به رتبه‌های خوبی برسند.با اینکه درس جذابی است اما فراوانی مطالب، طرح سوال به شکل ترکیبی از چندین فصل و فراموش کردن نکته ها از عواملی است که ما را در این درس با مشکل مواجهه می کند.

یکی از ترفندهایی که برای حل این مشکلات می‌توان به کار برد، نکته نویسی است. که در افزایش یادگیری و قدرت پاسخ‌دهی به سوالات بسیار کمک کننده است.

تفاوت نکته نویسی و خلاصه نویسی چیست؟

در نکته نویسی ما جزئیات را یادداشت می کنیم و درس هایی مانند زیست و شیمی (قسمت مفاهیم) کاربرد دارد. اما در خلاصه نویسی ما چارچوب اصلی موضوع را یادداشت می کنیم و خیلی به جزئیات کاری نداریم و در دروس ریاضی و فیزیک کاربرد دارد.

در این مقاله قصد داریم که ترفندهایی را آموزش دهیم تا نکته نویسی زیست را به بهترین شکل بیاموزید و آن را اجرا کنید.

نوشتن در کتاب ممنوع!

نکته نویسی زیست

درس زیست بسیار پرنکته است و هر مبحث به تنهایی بیشتر از 100 نکته دارد. و زمانی که مباحث با هم ترکیب می‌شوند قاعدتا تعداد نکات بسیار بیشتر خواهد شد. به همین دلیل یادداشت کردن همه‌ی این نکات در کتاب درسی امکان‌پذیر نیست و هم‌چنین سبب نامرتب شدن کتاب خواهد شد.

بهترین روش این است که برای خود یک کلاسور یا دفتر تهیه کنید و آن را به چندین بخش تقسیم کنید و نکات هر فصل را در بخش مربوط به خود یادداشت کنید.

اگر از ابتدا این روش را اجرا کنید و در طول سال آن را ادامه دهید، بعد از چند ماه شما یک منبع بسیار باارزش در اختیار دارید که با مطالعه‌ی آن در زمان کوتاهی می‌توانید کل مطالب مهم را مرور کنید.

نقاش باش!

نکته نویسی زیست

حتما این جمله رو شنیدید که:

“ارزش یک تصویر از هزاران کلمه بیشتر است.”

خیلی مواقع مطالب دشوار اگر به حالت نقاشی و تصویر دربیایند یادگیری و بخاطر سپردن آنها بسیار آسان‌تر خواهد بود. سعی کنید شکل‌های کتاب درسی را به حالت شماتیک در کلاسور خود رسم کنید و نکات آن را برجسته کنید و در همان بخش یادداشت کنید.

نمودار درختی و جدول‌ها

نکته نویسی زیست

گاهی ما یک مطلب رو تا حد زیادی یاد می‌گیریم اما در جمع‌بندی کردن و نگاه کلی به آن دچار مشکل می‌شویم. نمودار درختی و رسم جدول‌های جمع‌بندی برای حل این مشکل بسیار مفید است. برای این کار می‌توانید از درسنامه‌ کتاب‌های کمک درسی مناسب برای نکته نویسی زیست استفاده کنید چون اکثر مطالب را به شیوه‌ای صحیح جمع‌بندی می کنند.

از هر دری سخنی

نکته برداری در زیست

دفتر نکات را به تدریج پر کنید و در بازه‌های زمانی مختلف آن را تکمیل کنید. و در این حین از تمام منابع موجود کمک بگیرید. از متن کتاب درسی، تست‌های آموزشی، آزمون‌های آزمایشی مختلف و …… استفاده کنید. سعی کنید که دفترتان چکیده‌ی چندین منبع مختلف باشد که دیگر نیاز نباشد برای مرور یک مطلب، دوباره سراغ همه‌ی آن‌ منابع بروید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
12 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدصادق
محمدصادق

عالی ممنونم

trackback

[…] خلاق باشید تا کلاسور نکات شما بسیار مفید باشد. در این مقاله با اصول نکته‌نویسی در زیست اشنا […]

شیدا
شیدا

یعنی از این به بعد به جای خوندن کتاب درسی دفتر نکات رو بخونیم؟

ابوالفضل
ابوالفضل

عالی بود ممنون بیشتر بزارید

هانیه
هانیه

اگه نکات رو توی دفتری بنویسیم ،هی باید دنبال شکله مربوط بهش توی کتاب بگردیم و چشممون باید همزمان دوتا صفحه رو نگاه کنه و ممکنه گیج کننده باشه
من پیشنهاد میکنم نکات بسیار مهم رو توی کتاب و اگه جا نشد روی برگه ای نوشته و توی صفحه ی مربوط بهش بچسبونید

انصار
انصار
پاسخ به  هانیه

موافقم 👌

مدیر سایت
مدیر سایت
پاسخ به  هانیه

پیشنهاد خوبی بود 👌

فاط
فاط

یعنی هر تست رو که میزنیم بیایم نکته مهمشو یاداشتت کنیم؟ یا فقط تست های که نادرست میزنیم رو نمتش یاداشت کنیم؟

مدیر سایت
مدیر سایت
پاسخ به  فاط

هر نکته ای که حس میکنی خوبه و احتمال میدی فراموشش کنی 🧑‍🏫

12
0
میگن که شما کامنت های خوشگل میزاری!x