چرا شروع برای کنکور از یازدهم اهمیت زیادی دارد؟

اصلی‌ترین مسئله در زمان تحصیل دانش‌آموزان این است که از کدام پایه شروع به مطالعه‌ی تستی کنند. استراتژی اکثر دانش‌آموزان این است که سال دهم و یازدهم را به صورت تشریحی و در حد امتحانات مدرسه مطالعه کنند، و از سال دوازدهم شروع به مطالعه‌ی کنکوری کنند. که همین تصمیم اشتباه باعث شکست دانش‌آموزان می‌شوند و بیشتر آنها در سال اول کنکور موفق نخواهند شد.

ما در این جا 3 دلیل برای این موضوع مطرح می‌کنیم که «پایه یازدهم بهترین زمان برای شروع به سبک کنکور می‌باشد.»

1. کوله بارت رو سبک کن

شروع برای کنکور از یازدهم

در کنکور از 8 درس در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم سوال طرح خواهد شد که جمعا 24 کتاب خواهد بود. اگر برای هر کتاب، یه منبع تستی حداقل 300 صفحه‌ای درنظر بگیرید، شما باید جمعا 7200 صفحه برای کنکور درس بخوانید!!!

حال تصور کنید که وارد دوازدهم شده‌اید و از این حجم هنوز حتی یک صفحه را مطالعه نکرده‌اید. تا ظهر باید در مدرسه حضور داشته باشید و بعد از تایم مدرسه فقط چند ساعت برای مطالعه وقت دارید. قطعا این تایم برای مطالعه‌ی این حجم بالا از درس کافی نیست.

علاوه بر این بسیاری از مطالب سال دوازدهم سنگین هستند و برای درک آنها باید بر مباحث سال دهم و یازدهم مسلط باشید، در غیر این صورت، یادگیری شما بسیار کند و ضعیف خواهد بود.

بنابراین باید از سال یازدهم شروع به مطالعه کنید و بخش زیادی از مباحث را مطالعه کنید تا کوله بار خود را برای سال دوازدهم سبک کنید. البته دقت کنید که مطالعه‌ی شما باید تستی و بسیار مفهومی باشد نه تشریحی.

تصور اشتباهی که بسیاری از دانش‌آموزان دارند این است که «اگر من یازدهم رو هم بخونم تا سال بعد یادم میره. پس همه رو سال دوازدهم با هم میخونم». این تصور کاملا اشتباه است؛ زیرا زمانی که مطالعه اصولی و مفهومی باشد آن مطلب تا چندین سال در حافظه‌ی شما باقی می‌ماند و برای یادآوری آن به یک مرور کوتاه احتیاج دارید. به طور مثال آیا شما جدول ضربی را که 10 سال پیش حفظ کرده‌اید، فراموش می‌کنید؟!! قطعا خیر. 

اشتباه رایج بعدی این است که «درس خوندن آدم رو خسته میکنه. اگر من یازدهم زیاد درس بخونم برای دوازدهم خسته میشم. پس یازدهم رو استراحت میکنم، تا در سال دوازدهم با نهایت انرژی درس بخونم». این غیرمنطقی‌ترین بهانه برای درس نخواندن است. برای رفع این بهانه کافی است که نگاهی به سابقه‌ی تحصیلی رتبه‌های برتر کنکور هر سال بیندازید (در سایت قلمچی).

تعدادی از آنها حتی از پایه هفتم و هشتم شروع به تست‌زنی و مطالعه منظم و شرکت در آزمون کرده‌اند.

2. حرفه‌ای وارد دوازدهم شو

شروع برای کنکور از یازدهم

برای موفقیت در کنکور علاوه بر درس خواندن شما باید مهارت‌های دیگری نیز کسب کنید: 

  • انتخاب بهترین منابع درسی متناسب با وضعیت شما
  • آشنایی با شیوه‌ی مطالعه‌ و تست‌زنی هر درس
  • کسب مهارت‌های شرکت در آزمون و تحلیل آزمون
  •  آشنایی با روش‌های رفع اشکال و مرور دروس برای پیشرفت

و کسب تمام این مهارت‌ها نیاز به آزمون و خطا و زمان دارد. در سال دوازدهم شما نه زمان کافی برای این کار دارید و نه فرصتی برای آزمون و خطا و اشتباه کردن. پس بهتر است که در سال دهم و یازدهم که تایم بیشتری در اختیار دارید و حجم درس‌ها خیلی بالا نیست به کسب این مهارت‌ها بپردازید.

در این صورت زمانی که وارد سال دوازدهم می‌شوید، همه‌ی این مهارت‌ها را کسب کرده‌اید و برای موفق‌شدن کافی است که روی مطالعه دروس دوازدهم و مرور دهم و یازدهم تمرکز کنید.

توجه کنید که برای به دست‌آوردن همه‌ی این مهارت‌ها باید شخصا تجربه کسب کنید. اینکه از سایر دانش‌آموزان، مشاورین، سایت‌ها و …. کمک بگیرید، کار بسیار خوبی است؛ اما این فقط 20% به شما کمک می‌کند. برای 80% بعدی باید شخصا آزمون و خطا کنید، تست بزنید، در آزمون‌‌های آزمایشی شرکت کنید و انواع مختلف کتاب‌های تست را دیده باشید. پس بهترین تصمیم که می‌توانید اتخاذ کنید، شروع برای کنکور از یازدهم است.

3. تابستونت رو طلایی کن

شروع برای کنکور از یازدهم

برای دانش‌آموزانی که سال دهم را خیلی خوب مطالعه نکرده‌اند، ارزش سال یازدهم دوچندان می‌شود. برای این دانش‌آموزان بهترین استراتژی این است که در سال یازدهم فقط پایه‌ی یازدهم را مطالعه کنند و مهارت‌های لازم را کسب کنند. و در سه ماه تابستان (بعد از یازدهم) بخش زیادی از دروس دهم را مطالعه کنند.

برای دانش‌آموزی که یازدهم را خوب مطالعه کند, جبران پایه دهم دشوار نخواهد بود. اما کسی که یازدهم را هم از دست بدهد، در تابستان عملا نمی‌تواند پیشروی خوبی داشته باشد.

پاسخ به چندین سوال...

  • آیا کسی که یازدهم رو هم نخونه، نمیتونه در اولین کنکورش موفق بشه؟

غیرممکن وجود ندارد. در کنکور استثناها هم وجود داردند؛ حتی دانش‌آموزی بوده که از نیم‌سال دوم سال دوزادهم شروع کرده است، اما به هدفش رسیده است. اما چیزی که برای ما مهم است، این است که «احتمال موفقیت در هر مسیر چقدر است؟»

قطعا احتمال موفقیت یک نفر که از یازدهم شروع می‌کند از نفر دیگر که دیرتر شروع می‌کند بیشتر است. به دنبال استثناها نباشید؛ سعی کنید که اکثریت دانش‌آموزان موفق را درنظر بگیرید و به سبک آنها پیش بروید. که همان شروع برای کنکور از یازدهم است.

  • من میخوام سال دوزادهم شروع کنم و یک رتبه متوسط بیارم. بعدش یک سال پشت کنکور بمونم و به هدفم برسم. این بهتره!

پشت‌کنکور ماندن سختی‌ها و استرس‌های مخصوص به خودش را دارد. هم‌چنین یک سال از عمر شما تلف می‌شود. سعی کنید که در سال اول نهایت تلاش خود را انجام دهید تا درگیر این استرس‌ها و مشکلات نشوید.

  • نمیشه سال یازدهم رو خودمون خوب بخونیم (بدون کتب تست و آزمون) و از سال دوزادهم تست بزنیم؟

مطالعه‌ی بدون تست و آزمون ارزش زیادی ندارد؛ زیرا بسیار سطحی است. شما هر چقدر که انسان بااراده و تلاشگری باشید تا زمانی که از ابزار درست استفاده نکنید، به هدف نمی‌رسید؛ هیچ وقت با یک قاشق نمی‌توان یک صخره را سوراخ کرد. پس برای هر کار باید از ابزار مخصوص آن کار استفاده کرد. 

کنکور یک آزمون تستی است: پس اگر می خواهید در آن موفق شوید باید به اندازه ی کافی تست و آزمون کار کنید.

طرح های مشاوره ای

هزینه مشاور یازدهم تجربی
هزینه مشاور یازدهم تجربی
هزینه مشاور یازدهم تجربی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
میگن که شما کامنت های خوشگل میزاری!x