مباحث شیمی یازدهم

در این مقاله به آموزش روش مطالعه شیمی یازدهم می‌پردازیم و هم‌چنین به سوالات زیر پاسخ میدیم…

  • ترموشیمی کدام فصل است؟
  • شیمی آلی کدام فصل است؟
  • مباحث شیمی یازدهم چی هستن؟
  • شیمی یازدهم چند فصل دارد؟
  • پیش نیازهای شیمی یازدهم کدوم فصلا هستن؟
  • بانک تست شیمی یازدهم و …..

شیمی در کنکور رشته تجربی بعد از درس زیست بیشترین تاثیر رو در قبولی داوطلبین داره. شما در کنکور 35 سوال شیمی خواهید داشت که همراه با 30 سوال فیزیک، در در دفترچه دوم قرار داره و برای این 65 سوال شیمی و فیزیک، 75 دقیقه تایم دارید. یعنی هر سوال 1 دقیقه و 10 ثانیه!

بودجه‌بندی شیمی کنکور

در کنکور تجربی سال 1399 از شیمی دهم 8 سوال، از شیمی یازدهم 14 سوال و از شیمی دوازدهم 13سوال مطرح شد. البته تعدادی از سوالات به صورت ترکیبی از چندین پایه مطرح میشن و این بودجه‌بندی هم هر سال تا حدودی تغییر پیدا میکنه اما در اکثر سال‌ها شیمی سال یازدهم بیشترین سوالات را شامل میشه.

در مورد شیمی یازدهم، فصل 1 ارزش بیشتری از فصل 2 و 3 داره و برای یادگیریش حتما تایم خوبی اختصاص بدید.

نگاه دقیق‌تر به کنکور 99 تجربی

  • 15 سوال مربوط به مسائل، 18 سوال مربوط به مفاهیم و 2 سوال هم مربوط به حفظیات بودن. 
  • سطح کلی سوالات دشوار بود؛ اما سوالات انتهایی از سوالات ابتدایی آسان‌تر بودن. پس یکی از الزامات جلسه‌ی آزمون حفظ روحیه تا آخرین سواله.
  • 9 سوال شمارشی داشت که نشون میده برای شیمی باید مفاهیم رو مثل درس زیست به دقت بخونید.
  • 8 سوال مسائل نیاز به محاسبات دومرحله‌ای و وقت‌گیر داشت و همین باعث شد که درصد داوطلبا خیلی افت پیدا کنه. پس یکی از اصول موفقیت در این درس افزایش سرعت تست‌زنی با آزمون‌های زمان‌داه.

در ادامه مباحث شیمی یازدهم را معرفی کرده و هر فصل را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

مباحث شیمی یازدهم

کتاب شیمی یازدهم دارای مباحث مختلفیه. شامل:

  • فصل اول: جدول تناوبی/ درصد خلوص و بازده / هیدروکربن ها
  • فصل دوم: ترموشیمی / سرعت در واکنش های شیمیایی
  • فصل سوم: شیمی آلی

پیش نیازهای شیمی یازدهم

مباحث شیمی یازدهم

پایه و اساس اکثر مباحث شیمی، استوکیومتری هستش و قبل از هر کاری باید استوکیومتری رو یاد بگیرید. پس فارغ از این‌که شیمی دهم رو مطالعه کردید یا نه، سطح شیمی‌تون خوبه یا نه، چند فصل از شیمی یازدهم خوندید و …. باید بر استوکیومتری مسلط بشید.

مباحث استوکیومتری در فصل دوم شیمی دهم قرار داره. اما کتاب درسی برای یادگیری اون کافی نیست. یک کتاب کمک‌درسی خوب تهیه کنید و با استفاده از درسنامه‌های اون قوانین استوکیومتری رو یاد بگیرید و حداقل 200 تست برای اون حل کنید. بعد از اون درک شما از درس شیمی خیلی بهتر میشه. 

البته بعد از یادگیری استوکیومتری اون رو رها نکنید. بلکه سعی کنید به صورت یک روز در میون هر بار 5 تست براش حل کنید تا به تدریج سرعت حل تستتون بره بالا. چون در شیمی سرعت حل مسائل خیلی مهمه.

شیمی یازدهم چند فصل دارد؟

کلا شیمی یازدهم 3 فصل داره:

فصل 1: جدول تناوبی / استوکیومتری / هیدروکربن ها

فصل 2: گرما / سرعت واکنش 

فصل 3: شیمی آلی

استوکیومتری کدام فصل است؟

مطالب فصل اول در 3 دسته تقسیم بندی میشن:

الف. عنصرها و جدول تناوبی

در این بخش جدول تناوبی عنصرها و روندهای اون (تغییر شعاع، واکنش‌پذیری در گروه و دوره‌ها و…)، خواص گروه‌ها و مقایسه‌ی بین اونها مورد بررسی قرار می‌گیرن.

آیا لازمه قبلش چیزی از شیمی دهم بدونیم؟ + بله. پیش نیازش فصل 1 شیمی دهمه. ( مبحث آرایش الکترونی) بهتره که اول برید و آرایش الکترونی رو خوب یاد بگیرید تا درک کردن جدول تناوبی براتون آسون تر بشه.

جدول تناوبی حفظیات زیاد داره. برای یادگیری عناصر یک گروه و دوره از تکنیک‌هایی مثل رمزگردانی استفاده کنید. “در اینترنت سرچ کنید رمزهای جدول تناوبی”. طبق گفته‌ی کتاب حفظ کردن عناصر دوره‌ی 1 تا 4 برای کنکور و امتحانات الزامیه.

ب.درصدخلوص و بازده درصدی

این بخش ادامه‌ی مبحث استوکیومتری در شیمی سال دهمه؛ پس زمانی می‌تونید اون رو متوجه بشید که بر استوکیومتری سال دهم تقریبا مسلط باشید. پیشنهاد میکنم نصف تست‌های این مبحث رو بعد از درسنامه حل کنید و نصف دیگه رو برای مرور و تمرین‌های روزانه کنار بذارید.

هر بار که میخواید شیمی بخونید، 3 تست از استوکیومتری حل کنید تا براتون مرور بشه و به تسلط برسید.

ج.هیدروکربن‌ها

آخرین بخش فصل 1 مربوط به خواص هیدروکربن‌ها و نامگذاری اونهاست. نامگذاری هیدروکربن ها قوانین ساده ای داره که یاد گرفتنش زیاد طول نمیکشه؛ اما خیلی از دانش آموزا، تست های اون رو اشتباه میزنن. 2 تا دلیل داره:

  • تست های این مبحث رو طولانی و با جملات زیاد میدن. دانش آموز هم سعی میکنه با سرعت بالا سوال رو حل کنه. درنتیجه دچار خطا میشه.
  • در نامگذاری هیدروکربن ها یه استثنائاتی وجود داره که خیلی از تست ها رو از اونها میدن و اکثر دانش آموزا هم حواسشون به این استثناها نیست.

پس سعی کنید تست های اون رو باحوصله ی بیشتری حل کنید و قوانین و استثناهای هر کدوم رو رو برای خودتون یادداشت کنید تا فراموش نشه. این بخش جزو شیمی آلی هستش که در ادامه در موردش توضیح میدم.

فصل دوم : ترموشیمی / سرعت
روش مطالعه شیمی یازدهم

ترموشیمی کدام فصل است؟

فصل دوم از دو مبحث مجزا تشکیل شده: ترموشیمی / سرعت واکنش.

این مبحث مجزاست و به پیش‌نیاز احتیاجی نداره. مفاهیم اون سخت نیست و حتی فقط با کتاب درسی هم قابل درک هستن. اما نکته‌ای که در مورد مسائلش  وجود داره، وقت‌گیر بودن و طولانی‌بودن اونهاست؛ به خصوص در مبحث قانون هس و آنتاپی پیوند. بعضی وقتا راه‌حل کامل یک مساله یک صفحه‌ی کامل را پر میکنه.

قدرت محاسبات قوی در این مساله‌ها کمک‌کننده س؛ پس به عنوان یک ابزار کمکی می‌تونید از تکنیک‌های محاسبات سریع هم استفاده کنید.

سرعت واکنش کدام فصل است؟

پیشنیاز این مبحث هم استوکیومتریه، البته بعضی از تست‌های اون با مبحث محلول‌ها نیز ترکیب میشن و اگر میخواید به اونها هم جواب بدید، اولش مباحث مهم فصل 3 شیمی دهم (محلول‌ها) مثل تعریف غلظت و محلول و … رو بخونید.

بیشتر سوالات مبحث سرعت به صورت جدولی و نموداری مطرح میشن که روال حل اونها اکثرا ثابته. پس روش حل اونها را یاد بگیرید و در موقع حل تست دقت لازم را به خرج بدید؛ بیشتر اشتباهات دانش‌آموزا در این مبحث مربوط به خطای محاسباتی و اشتباه در خواندن صورت سوال است.

شیمی آلی کدام فصل است؟

شیمی آلی کنکور

مطالب فصل مربوط به شیمی آلی هستند. شیمی آلی در سال یازدهم و دوازدهم پراکنده شده و این کار رو کمی سخت میکنه. کل شیمی آلی شامل این موارده:

  • فصل 1 یازدهم: نفت و  هیدروکربن ها (ص 28 تا 46)
  • فصل 2  یازدهم: ص 68 تا 70
  • فصل 3 یازدهم: کل فصل
  • فصل 1 دوازدهم: چربی / صابون / پاک کننده های غیرصابونی
  • فصل 3 دوازدهم: ارزش فناوری های شیمیایی / گروه عاملی / ساخت بطری آب (ص 109 تا 116)

مهم ترین قسمت شیمی آلی در فصل 3 یازدهم قرار داره. در کل فصل سوم فصل آسونیه، مفاهیم و حفظیاتش بیشتر از مسائلشه و حتی دانش‌آموزایی که در مسائل ضعیفن، در این فصل به مشکل خاصی برخورد نمی‌کنند. برای یادگیری این فصل از تکنیک‌هایی مثل رمزگردانی، جدول‌های جمع‌بندی و نمودارهای درختی استفاده کنید.

در کنار کتاب اصلی سعی کنید یک کتاب مبحثی هم برای شیمی آلی تهیه کنید و کل شیمی آلی رو یه جا بخونید. برای این کار می‌تونید از کتاب‌هایی مثل شیمی آلی موضوعی خیلی سبز (تالیف فرشاد هادیان فرد) و یا لقمه شیمی آلی مهروماه استفاده کنید.

بانک تست شیمی یازدهم با جواب

از طریق لینک های زیر میتونید به بانک تست فصل های مخلف شیمی یازدهم دسترسی داشته باشید.

پست های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا

فوق العادینننننن❤

مدیر سایت
مدیر سایت
پاسخ به  سارا

خواهش میکنم 💞

محسن
محسن

واقعا عالی خیلی گشتم دنبال این مطالب بود هیچ جا چنین چیزی پیدا نکردم

مدیر سایت
مدیر سایت
پاسخ به  محسن

خوشحالم که اینقدر براتون مفید بوده

Man
Man

بسیار عالی و کمک کننده مخصوصاً برای افرادی که شیمی دهم خوب نخوندن و امتحان دارند

مدیر سایت
مدیر سایت
پاسخ به  Man

امیدوارم که نمره خوبی در امتحانات بگیرید 💖

6
0
میگن که شما کامنت های خوشگل میزاری!x