بسیاری از دانش‌آموزان با درس زبان انگلیسی مشکل دارند که دلایل مختفی می‌تواند داشته باشد. در این مقاله به آموزش روش مطالعه زبان یازدهم می‌پردازیم و به سوالات زیر پاسخ می‌دهیم.

  • آیا برای پیشرفت، باید در کلاس زبان شرکت کنیم؟
  • آیا برای یادگیری زبان انگلیسی باید استعداد خاصی داشته باشیم؟
  • چگونه یک متن بلند انگلیسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخوانیم؟

کلاس زبان برم یا نه؟!

اولین راه‌حلی که برای پیشرفت در درس زبان انگلیسی به ذهن دانش‌آموزان می‌رسد، شرکت در کلاس زبان است. در اینکه کلاس زبان باعث پیشرفت می‌شود، شکی نیست اما لازم است که در این مورد به چندین نکته دقت کنید.

زمان‌بر بودن

یکی از معایب کلاس‌های حضوری، وقت‌گیر بودن آنهاست. برای یک کلاس یک ساعته شما بیش از 3 ساعت تایم از دست می‌دهید (برای حضور در کلاس، رفت و آمد، خستگی بعد از کلاس و ….). دانش‌آموزان تا پایه‌ی دهم فرصت کافی در اختیار دارند و این 3 ساعت به آنها آسیبی نمی‌رساند. 

اما برای دانش‌آموزان یازدهم و کنکوری تایم بسیار مهم است و این 3 ساعت می‌تواند کل برنامه مطالعاتی روزانه را به هم بزند. پس بهتر است که این تایم را صرف درس‌های باارزش‌تر مانند زیست و ریاضی کنند.

من کلاس رفتم، زبان فوله!

تقریبا نیمی از دانش‌آموزان در دوره‌های مختف در کلاس زبان شرکت کرده‌اند، اما نکته‌ی جالب اینجاست که در کنکور تجربی 1399 فقط 280 نفر توانستند در درس زبان درصد 100 را کسب کنند و به هر 25 سوال پاسخ صحیح بدهند. و این تناقض به این دلیل است که بحث مهارت زبان و کلاس زبان با بحث کنکور و تست‌زنی متفاوت است.

تصور بسیاری از دانش‌آموزان این است که :«من 3 سال کلاس زبان رفتم و زبان فوله. دیگه نیاز نیست تست زبان بزنم.» در حالی که تکنیک و مهارت‌هایی که برای پاسخگویی به تست‌های کنکور لازم است به هیچ عنوان در کلاس‌ها آموزش داده نمی‌شود. و باید دانش‌آموز با تست‌زنی و متن‌خوانی این مهارت‌ها را کسب کند.

زبان در کنکور

درس زبان در کنکور آخرین درس دفترچه عمومی است و تعداد سوالات آن 25 است که بودجه‌بندی آن به شکل زیر است:

  • گرامر: 4 تست 
  • واژگان: 8 تست
  • کلوز تست: 5 تست
  • درک مطلب: 8 تست (در قالب دو متن مجزا)

میانگین درصد داوطلبان کنکور تجربی 1399 برابر با 11/4% بود (پایین‌ترین میانگین درصد در بین دروس عمومی) و 280 نفر توانستند درصد 100 کسب کنند. در ادامه به اموزش روش مطالعه زبان یازدهم از صفر تا صد می‌پردازیم.

قدم اول: واژگان

اولین کاری که برای یادگیری زبان انجام دهید این است که دامنه‌ی واژگان خود را وسیع‌تر کنید. برای این کار به پایه‌ی یازدهم محدود نشوید، و اگر زبان دهم و حتی متوسطه اول را خوب مطالعه نکرده‌اید، از آنها شروع کنید.

برای این کار می‌توانید از کتاب‌هایی مانند واژه‌نامه مبتکران و لقمه طلایی واژگان تصویری زبان کنکور استفاده کنید.

واژگان زبان بسیار فرّار هستند و برای بخاطر سپردن لغات بهتر است که آنها را در قالب جملات بخاطر بسپارید.

هر روز در برنامه مطالعاتی خود یک تایم 20 دقیقه‌ای برای مطالعه لغات درنظر بگیرید و این کار را یک ماه ادامه دهید. بعد از آن دامنه‌ی لغات شما به اندازه‌ی کافی رشد کرده و شما می‌توانید شروع به متن خوانی کنید.

متن‌خوانی

حال شما می‌توانید که متن‌های انگلیسی را تا حدی بخوانید. از متن‌های آسان‌تر مثل متن‌های کتاب درسی متوسطه اول و دهم شروع کنید و سعی کنید تا حد امکان موضوع اصلی متن را متوجه بشوید. در صورت برخورد با کلمه‌ای که معنای آن را بلد نیستید، توقف نکنید؛ و متن را ادامه دهید. زیرا در ادامه متن ممکن است که توضیحاتی در مورد آن کلمه وجود داشته باشد که بتوانید معنای آن را حدس بزنید.

در متن‌خوانی هدف این نیست که معنای تمام واژگان را بدانید؛ بلکه باید موضوع اصلی متن را متوجه شوید و بدانید که در چه موردی صحبت می‌شود.

متن‌خوانی نیز یک مهارت است و نیاز به تکرار و استمرار دارد. سعی کنید هر شب چندین متن کوتاه را بخوانید تا به تدریج سرعت و دقت شما در متن‌خوانی افزایش می‌یابد.

سوالات متن‌خوانی در کنکور به دو شکل کلوزتست و درک مطلب مطرح می‌شوند که روش پاسخگویی به هر دو تقریبا مشترک است.

گرامر

بعد از مطالعه واژگان و کسب مهارت متن‌خوانی نوبت به یادگیری گرامر می‌رسد. 4 تست در کنکور شما از مبحث گرامر طرح می‌شود که اکثرا سوالات آسانی هستند. علاوه بر آنها گاهی در درک مطلب و کلوزتست هم سوالاتی مطرح می‌شوند که برای پاسخگویی به آنها لازم است که بر گرامر مسلط باشید.

برای یادگیری گرام بهتر است که به صورت درس به درس گرامرها را بخوانید. برای هر درس خلاصه‌ای از قواعد را همراه با چندین مثال در داخل کتاب یا کلاسور خود یادداشت کنید و برای مرور از این خلاصه‌ها به همراه چندین تست کنکوری استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] اول و دهم رو بخونید. برای یادگیری روش مطالعه صحیح زبان کلیک […]

1
0
میگن که شما کامنت های خوشگل میزاری!x