بهترین کتاب تست شیمی یازدهم

شیمی یکی از دشوارترین درس‌های کنکور در سال‌های اخیر بوده است و فقط دانش‌آموزانی می‌توانند درصد بالایی کسب کنند که در طول سال تحصیلی از کتاب تست‌های قوی استفاده کنند که سوالات آن در سطح کنکور می‌باشد. در این مقالعه به معرفی بهترین کتاب تست شیمی یازدهم می‌پردازیم.

شیمی یازدهم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا هم تکمیل‌کننده‌ی مباحث شیمی دهم است و هم اینکه تعداد زیادی از سوالات کنکور مربوط به شیمی یازدهم است.

پس بهتر است که با استفاده از یک منبع آموزش و تست قوی در شیمی یازدهم به تسلط برسیم.

شیمی یازدهم مبتکران

بهترین کتاب تست شیمی یازدهم

مشخصات

  • نویسنده: بهمن بازرگان
  • تعداد جلد: 2
  • کل صفحات: 1050
  • قیمت کل: 360 هزار تومان
  • تعدادکلی تست‌ها: 1800

درسنامه

درسنامه‌ی این کتاب نقطه قوت آن محسوب می‌شود. نویسنده از لحن ساده برای بیان مطالب استفاده کرده است تا برای تمام دانش‌آموزان قابل درک باشد. درسنامه تقریبا تمام مطالب و نکات را پوشش می‌دهد. هر چند در بعضی مباحث به مطالب خارج از کتاب درسی نیز پرداخته است که همین سبب می‌شود مطالعه‌ی درسنامه زمان‌بر باشد.

لحن درسنامه بسیار ساده و صمیمی است و نویسنده از مطالب طنز و کاریکارتورها و تیترهای عجیب و غریب (مانند «سوغات کرمان: مس» به دلیل معدن مس سرچشمه کرمان) نیز برای جلوگیری از یکنواختی کتاب بهره برده است.

تمرکز درسنامه بیشتر بر روی آموزش مفهومی است نه نکته‌وار. درسنامه بسیار کامل است و همین سبب می‌شود که اگر کسی درسنامه را خیلی با دقت مطالعه کند، تست‌ها برایش چندان دشوار نباشد؛ چون تست‌ها تقریبا همان نکات درسنامه را پوشش می‌دهند.

تست‌ها

سطح کلی تست‌ها مناسب است و ایده‌های جدید نیز در آنها دیده می‌شود. از لحاظ پوشش نکات خوب عمل کرده است و حتی گاهی به نکات خارج از کتاب نیز (مانند نامگذاری ترکیبات آلی) پرداخته است. تعداد کلی تست‌ها برای یک فصل کافی و حتی بیش از اندازه است (مثلا بیش از 700 تست فقط برای فصل اول!). تست‌ها در سه سطح طبقه‌بندی می‌شوند:

  • vit : که تست‌های مهم هستند. که به دو منظور می‌توانند استفاده شوند. هم برای دانش‌آموزانی که فرصت ندارند همه‌ی تست‌های کتاب را کار کنند و هم برای دوران مرور و جمع‌بندی.
  • دسا: تست‌های سطح دوم این کتاب هستند که همراه با VITها تقریبا بیش از 80% نکات را پوشش می‌دهند.
  • تالیفی: ایده‌های این تست‌ها اکثرا ایده‌ی خود طراح هستند نه ایده‌ی کنکورهای سالیان اخیر. هدف طراح از این تستها بیشتر برای پوشش جزئیات کتاب است.   

در حالت کلی تست‌ها برای دانش‌آموزان سطح پایین و متوسط مناسب هستند اما دانش‌آموزان با درصدهای بالای 70% علاوه بر این کتاب باید از منابع سطح بالاتر هم استفاده کنند.

آزمون‌ها

برای هر فصل 2 سری آزمون درنظر گرفته شده است:

آزمون‌های چکاپ: که آزمون‌های مبحثی هستند. هر فصل به 4 یا 5 قسمت تقسیم می‌شود و برای هر قسمت یک آزمون چکاپ درنظر گرفته شده است. که بعد از مطالعه‌ی هر مبحث با این آزمون‌ها می‌توان خود را ارزیابی کرد. کاربرد دیگر این آزمون‌ها آماده‌شدن برای آزمون‌های آزمایشی (قلمچی، گاج، گزینه دو … است)

آزمون‌های جامع: در انتهای هر فصل دو آزمون جامع 35 سوالی(به سبک کنکور) طرح شده‌اند که برای جمع‌بندی مطالب فصل مناسب هستند.  

سخن آخر

کتاب مبتکران را می توان به عنوان بهترین کتاب تست شیمی یازدهم در سال 1401-1400درنظر گرفت. درسنامه‌های کامل و تست‌های متنوع نیاز یک دانش‌آموز برای رسیدن از درصد صفر به 70% را تامین می‌کند. اما نکته‌ای که در مورد این کتاب بسیار حائز اهمیت است، این است که حجم درسنامه و تست بالاست و باید برای آن در طول سال تحصیلی تایم کافی درنظر گرفت.

شیمی یازدهم خیلی‌سبز

بهترین کتاب تست شیمی یازدهم

مشخصات

  • نویسنده: نیما سپهری / مهدی براتی
  • تعداد جلد: 1
  • کل صفحات: 590
  • قیمت کل: 185 هزار تومان
  • تعدادکلی تست‌ها: 1400

درسنامه

تعداد درسنامه‌ها نسبت به مبتکران بیشتر است اما حجم هر درسنامه کمتر است. نگارش درسنامه روان و به دور از گزافه‌گویی است و برای دانش‌آموزان با سطح پایین هم مناسب است. نکته‌ی دیگری که در مورد درسنامه وجود دارد این است که بیشتر نکته‌محور است و سعی می‌کند که نکات مربوط به هر مبحث را در قالب جدول‌ها و نمودارها دسته‌بندی کند.

درسنامه منطبق بر کتاب درسی است و تقریبا هیچ نکته خارج از کتابی در آن مشاهده نمی‌شود.

در انتهای کتاب یک بخش «ضمیمه» وجود دارد که کل واکنش‌های شیمی یازدهم را جمع‌بندی کرده که بسیار کارامد است.

تست‌ها

مزیتی که تست‌های این کتاب دارد این است که کاملا بر اساس نظام جدید تالیف شده است و ایده‌های آن کاملا نو هستند. علاوه بر این ساختار تست‌ها و گزینه‌های آن اکثرا طولانی و وقت‌گیر هستند که سبب تشابه هر چه بیشتر آن با سوالات کنکورهای سالیان اخیر می‌شود. تعداد تست‌ها منطقی‌تر از مبتکران است و امکان بررسی و تحلیل همه‌ی آنها وجود دارد. 

در هر فصل حدود 30% از تست‌ها نشان‌دار شده‌اند که از آنها می‌توان برای مرور استفاده کرد. هم‌چنین در پایانِ هر فصل یک بخش تحت عنوان «تست‌های سری Z» وجود دارد که شامل تست‌های دشوار و سطح بالا برای دانش‌آموزان قوی است.

برای هر فصل نیز بخشی تحت عنوان «از هر دری سخنی» درنظر گرفته شده که مباحث مختلف هر فصل را با هم ترکیب کرده است که بسیار به سوالات کنکور سراسری شبیه است.

آزمون‌ها

نقطه ضعف شیمی یازدهم خیلی‌سبز در این قسمت است. برای هر فصل فقط یک آزمون درنظر گرفته شده است که اگرچه سوالات آن استاندارد و بر طبق کنکور نظام جدید است اما به هیچ وجه برای آن حجم از مطالب کافی نیست.

 پس اگر از کتاب شیمی خیلی‌سبز یازدهم استفاده می‌کنید لازم است که در کنارِ آن از یک کتاب مکمل (مانند موج آزمون، فصل آزمون و …) برای آزمون زمان‌دار استفاده کنید.

سخن آخر

چند تفاوت بین کتاب خیلی‌سبز و مبتکران وجود دارد؛ خیلی‌سبز دارای حجم و قیمت پایین‌‌تر، درسنامه‌های کوتاه‌تر و ایده‌های جدیدتر است. اما مبتکران مفصل‌تر و کامل‌تر، با تست و آزمون‌های بیشتر و مفهومی‌تر است. در کل هر دو کتاب می‌توانند نیاز دانش‌آموزان را تا سطح متوسط پوشش دهند. انتخاب هر یک از این کتاب‌ها به سلیقه‌ی دانش‌آموز بستگی دارد.

پس بهتر است که ابتدا قسمتی از PDF هر دو کتاب را مشاهده کنید و هر کدام که باب میل شما بود از آن استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
میگن که شما کامنت های خوشگل میزاری!x